Loyal Followers

20110914


Kalau Tak Tahu Masak Tolak 50% Hehehe

Assalammualaikum


Aku terbaca post kat bawah ni dekat facebook..wah sangat menarik perhatian aku sebab duit hantaran tersebut telah di kategorikan mengikut kelulusan dan siap ade mark lagi kalau tak tahu masak tolak 50%..hehe...


UPSR, PMR/SRP : RM1,000-RM3,000
SPM : RM3,000-RM8,000
DIPLOMA : RM8,000-RM12,000
DEGREE : RM12,000-RM15,000
...2ND DEGREE/MASTER : RM15,000-RM20,000
PHD : RM20,000-RM30,000
***TETAPI YANG DIPLOMA KE ATAS KALAU TAK TAHU "MASAK" AUTOMATIC DI TOLAK 50% DARIPADA NILAI BIDAAN***


Tak di nafikan nilai hantaran makin lama makin meningkat mengikut peredaran masa dan harga barang. tapi tu tak bermakna kita perlu menyusahkan pihak lelaki dengan hantaran begitu tinggi..kalau lelaki tu baru saja bekerja mana nak cekau duit 30,40 ribu sekali gus..jalan singkat buat pinjaman..tak ke lepas kahwin tanggung hutang aje.


Islam mengajar kita bersederhana kan..*keluar dah ceramah aku pagi-pagi ni..hehe..memang lah kahwin tu sekali seumur hidup tapi tu tak bermakna kita boleh membazir duit melampau-lampau..tak semestinya kalau nak kan sesuatu majlis tu meriah perlu belanja yang besar..belanja kecil pun majlis boleh meriah ape..


Sebab musabab tak di galakkan pihak perempuan letak hantaran terlalu tinggi pada pihak lelaki..*pada pandangan aku lah*
  • Elakkan bakal suami kita berhutang
  • Selepas kahwin hidup susah sebab beban hutang
  • Supaya dapat dirikan masjid dengan cepat.kalau duk tunggu lelaki kumpul duit bila pulak nak kahwinnya.
  • Takut jadi anak dara tua sebab lelaki bosan dengan duit hantaran yang terlalu tinggi.
  • Supaya perkahwinan itu lebih berkat dan di redhai Allah kerana takde berlakunya pembaziran dan tidak sampai menyusahkan mana-mana pihak.
Kalau pihak lelaki tu memang mampu tu tak kisah lah kan..pada yang tak mampu macam mana pulak.kesianla kan..dia pun akan jadi suami kita nanti.

Tapi orang-orang dulu nak pinang perempuan buat isteri tengok perempuan tu pandai masak ke tak, budi pekerti, pandai hormat orang tua ke tak. ini kalau hantaran pun berpuluh ribu tapi tak pandai masak ape cerita..betapa pentingnya seseorang isteri tu pandai masak untuk suami..boleh tengok Entri ni..

gambar ihsan google

sekian..

No comments:

Post a Comment